janet-jackson-justin-timberlake

Rock ‘n’ Roll styrer tankene våre. Ja, kanskje også resten av verden. Mange av de største endringene i verden skyldes Rock ‘n’ Roll. Puppen til Janet Jackson var avgjørende for utviklingen av strømmetjenester på internett. Det er derfor ingenting å undre seg over at fundamentalister og andre mørkemenn som predikerer at all utvikling er skadelig, mener at dette er djevelens musikk.

Musikken påvirker det meste. Måten popgruppene posisjonerte seg i markedet på og virkemidlene de brukte, er de samme som merkevareprodusenter, reklamefolk og markedsførere bruker for å oppnå oppmerksomheten rundt det de ønsker å selge.
Eller for den saks skyld den måten Freia bruker for å posisjonere sjokoladene sine.
Noen vil ha den med gele mens andre vil ha reinspikka sjokolade.

Er man bittelitegrann søkt og ligger godviljen til, kan man også si at det er musikk og sex som er har æren for fødselen av sosiale medier, oppblomstring og nedleggelse av platebutikker, nedbemanning i banker og masse mer.

betamaxDet er inntektene fra musikk og pornobransjen som har gjort den digitale hverdagen vår og internett mulig. Pornobransjen satte blant annet fart i utvikling av VHS-, Beta-, CD- og BlueRay-spillere. Likeledes utviklingen av strømme- og betalingstjenester.

De teknologiene som ikke inkluderte pornobransjen i det som kunne formidles, tapte. Disse bransjene er ansvarlig for de digitale erstatningene man har utviklet for å strømme musikk, film og lese nyheter på nettet.

Ingenting er det, det engang var

Men verden har ikke forandret seg. Forskjellen er bare måten ting skjer på.
På 60- og 70-tallet hadde vi vinylplater og platespillere. Siden ble det kassetter og kassettspillere, både i stuen og i bilen. Deretter ble det CD-er og CD-spillere.
I dag samler vi musikken ”iTunes”.

De siste 12 måneder har samlingene mine kun vokst med en CD og en vinyplate.
Begge med Paul McCartney.

george-harrison-platespiller-i-bilen

Her kan du lese om 10 Beatles innovasjoner som forandret musikken

Det er kun er en ting som ikke har endret seg. Musikken jeg liker best. Den jeg hører på hver dag. Grupper som Beatles, Rolling Stones, Who og Kinks for å nevne noen av dem. De er alle kjøpt på nytt fire ganger. Musikken er den gode gamle. Den som revolusjonerte verden og ungdommens musikksmak på 60-tallet. Den som skapte en ny generasjonskultur.

Det var denne musikken som gjorde at selskaper som Tandberg, Grundig, Philips, Pioner. Decca, PolyGram, Emi, Universal Music og en mengde andre nesten vokste inn i himmelen.

Det var også mine barndoms helter fra 60-tallet som gjorde gitarer og slagverk som Höfner , Fender, Rickenbacker og Ludvig til verdenskjente merkevarer.
Platebransjen vokste. Platebutikker dukket opp over alt.

hoffnerMen alt endrer seg. Den nye teknologien gjør at platebutikkene i dag legges ned, plateselskapene fusjonerer og forsvinner. Avisenes dager på papir er også nesten talte.

I dag får du det meste digitalt. Når det gjelder musikk gjør jeg som millioner av andre. Jeg strømmer den fra Spotify, YouTube og andre ressurser jeg finner på nettet.

MEN – musikken er fremdeles den samme. Den lever sitt liv uavhengig av turbulensen hos aktørene som formidler og skriver om den.

Reklamebransjen tjente i sin tid milliarder på å lage annonser som fortalte om musikkanleggenes fortreffeligheter. HI-FI og dolby. Avisene jublet. Reklamefolk utviklet nye modeller med kunnskap fra psykologien og sosiologenes verden. Det skulle kommuniseres med ungdommen og forbrukerne på deres eget språk. Kunnskap om målgrupper er viktig. Det er penger i slikt. I dag har du tilgang til alt dette. Og du får det servert gratis om du har WIFI.

Det er sikkert også dette de store avishusene har tenkt på når de slår seg sammen og utvikler modeller for at vi skal betale for det vi leser på nett. Men jeg er ikke helt sikker.

Jeg hører til dem som pløyer gjennom flere aviser hver dag. Når jeg kjøper en avis i løssalg er det førstesiden som avgjør. Her forleden kjøpte jeg Se & Hør fordi jeg fikk med en gratis CD med ”Den siste Fleksnes”.

Tidligere har jeg kjøpt samme bladet grunnet CD-er med sommerslagere og julemusikk. Jeg er en av de som kjøper aviser og blader på grunn av ”second interest”.

Platesamlinger interesserer meg ikke.

platesamling
Litt tullet sagt kanskje. Men jeg er en av de som ikke har en skikkelig platesamling. Platesamlinger interesserer meg ikke. Jeg er kun interessert i musikken. Om den eksisterer som vinyl i alfabetisk rekkefølge eller jeg hører den på You Tube er for meg likegyldig.

Jeg kjøper aviser, bøker og blader på samme måte som jeg kjøper musikk.
På grunn av innhold. Ikke på grunn av at for eksempel avishusene opprettholder troen på at de fremdeles er sterke merkevarer. I dag er de etter min mening blitt redusert til å være merkevarer som har sett sine beste dager. Merkevarer som erstattes av digitale innholdsleverandører.

Beatlesfestivalen på Beitostølen

Beatlesfestivalen på Beitostølen

Som en ihuga Beatlesfan reiser jeg og en del andre av skribentene på denne bloggen i Beatles sin fotspor noen dager hvert år. Vi engasjerer oss også i Beatlesfestivalen på Beitostølen. Ikke av økonomiske grunner, men for at vi skal få best mulige grupper til å spille, og tolke vår barndoms helters musikk.

Her for noen år siden ringte jeg et av disse avishusene og spurte om de kunne dekke eller skrive om festivalen vår. Svaret var nei. Beatles var uinteressant og stemte ikke med det stoffet kulturredaksjonen ønsket å formidle til sine lesere.

Det samme avishuset dekket heller ikke 50-årsjubileet for den første Beatlesplaten ”Love me do”. En leder i et av de norske avishusene fortalte meg i 2006 at Facebook var en flopp og aldri ville bli en konkurrent av det de kunne utvikle av inntektsgivende annonsebærere og internettportaler. I ettertid kan jeg se at han tok feil ☺ . Det var det han fortalte, opplaget på avisen og annonseinntektene som floppet.

Alt utvikler seg og digitaliseres slik at hverdagen blir enklere og eierene kan tjene mer penger. Jeg tror at disse avishusene om noen år er blitt til ett eller to avishus med avdelingskontorer rundt i landet.

dagbladet-forside

Et flertall av oss som var ungdommer på 60-tallet foretrekker papiraviser. Vi nærmer oss, og noen av oss har passert, de 60. Vi er snart pensjonister. Den yngre generasjonen som har samme forhold til ”nestenpensjonerte” Eminem, Envy, Avicii som vi hadde til Beatles, har for lengst forlatt papiravisene.

Når avisredaksjonene arbeider med å fornye sine ”ungdomssider” mener jeg de gjør en feil. Det var stoff til 50-, 60-, 70- og 80-åringer de skulle fornyet. For lenge siden hadde NRK et populært program som het Husker Du. Skulle man gjort en tilsvarende satsing i dag ville Bård Ose eller Jan Teigen vært programledere.

Skjebnen hviler i ditt eget bryst

Musikken og artistene som komponerer og fremfører den gir verden nye artister, tjenester, produkter og varemerker. YouTube er en av de tjenestene Rock & Roll-musikken og videoen som du kan se over kan ta æren for. Selskapet ble etablert i 2005 av de tre kammeratene Chad Hurley, Steve Chen og Jawed Karim. De fikk plutselig behov for et sted der man kunne dele videoer og musikk.

Jawed Karim forteller at det var Michael Jacksons søster, Janet Jackson som inspirerte dem til å etablere nettstedet. De leitet etter videopptaket der Janet Jackson blottet det ene brystet, da hun opptrådde med Justin Timberlake på Super Bowl i 2004.

De fant opptaket og ville dele det mellom seg via nettet. Dette gjorde de februar 2005. I mai samme år publiserte de en betaversjon av YouTube og i november 2005 åpnet de nettstedet offisielt. 11 måneder etter, i november 2006 solgte de nettstedet til Google for 1.65 milliarder dollar, eller 11,55 milliarder NOK .

Foruten at YouTube er verdens største nettsted for opplasting og deling av musikk og video, kan man leie video for streaming på egen TV-skjerm eller PC. I 2012 viste nettstedet 4 milliarder filmklipp hver dag og det ble lastet opp 60 timer ny video pr. minutt.

Det var det.

Det jeg håper du fikk med deg når du leste disse refleksjonene er hvordan man legger grunnlaget for å bygge merkevarer. Etter grunnlaget er lagt, er det de markedsførerne som forteller de beste historiene til potensielle kjøpere som vinner. De som til en hver tid sørger for at kundene får det de vil ha. Beatles produktutviklet musikken sin og ga fanen i om vi hørte den på radio, TV, vinyl, kassett eller CD. Vi fikk det vi ville ha. Musikken. Gitar og slagverkprodusentene fikk det de ville ha. Merkevarer. De gode historiene var det musikerne som brukte instrumentene som fortalte.

Da Steve Jobs kom med sitt varemerke Apple, gikk Beatles til sak. Men Jobs vant ettersom en datamaskin på det tidspunktet ikke formidlet musikk. Da Steve Jobs og Apple introduserte iTunes fikk han ikke selge Beatles digitalt. I dag sitter sitter Paul McCartney i styret i det Appleselskapet også. Dette er PR på sitt beste ☺.

Da avisene fortalte at Beatles gikk til sak grunnet at de valgte navnet Apple, fikk Steve Jobs selskap Apple, og Beatles selskap Apple, reklame for milliarder. Reklamen var helt gratis ettersom avisene skrev om det. Salget av Applemaskiner og Beatles plater økte ☺

Da Beatles ga tillatelse til digital distribusjon via iTunes gikk også salget til himmels. Jeg kjenner selv folk som skiftet datamaskiner og telefoner for å få tilgang til Beatleskatalogen digitalt.

Da Janet Jackson blottet brystet fulgte hun verdens enkleste modell for reklame:

A • Attention
I  • Interest
D • Desire
A • Action

Hun ble verdenskjent fordi det hun gjorde ble formidlet gratis til hele verden. Salget gikk til himmels. Det gjorde også prisen på YouTube som ble solgt til Google.

Det kjekkeste av alt er jeg har alt dette og alle verdens lesverdige aviser på iPhonen min. Det er her jeg har musikken og avisene. Når jeg har iPhone og ikke en annen telefon skyldes det design og funksjonalitet. Ikke det at det er en telefon. Denne som alt annet ble kjøpt fordi jeg som alle andre kjøper det jeg trenger på grunn av ”Second Interest” og at Appleselskapene står mitt hjerte nærmest. Verden går fremover. ☺

[hs_action id=”8613″]

Share This